دکتر سعیده اسدی » بیماری های زنان » با عفونت های دستگاه تناسلی آشنا شوید

با عفونت های دستگاه تناسلی آشنا شوید

عفونت های تناسلی

بسیاری از خانم ها از مشکلات مربوط به عفونت های ناحیه تناسلی رنج می برند. این عفونت می تواند در اثر آلودگی با باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها ایجاد شود. مواد شیمیایی موجود در برخی صابون ها و شامپوها و یا حتی لباس هایی که در تماس با ناحیه تناسلی هستند، می توانند باعث حساس شدن بافت و پوست این ناحیه شوند.

توصیه می شود در صورت مشاهده علائمی از عفونت های تناسلی، به پزشک مراجعه و اقدامات درمانی را دنبال کنید.

با عفونت های دستگاه تناسلی آشنا شوید

انواع عفونت های تناسلی

عفونت های تناسلی می توانند باعث التهاب واژن که اصطلاحا واژینیت نام دارد، شوند. انواع عفونت های تناسلی عبارتند از:

• عفونت باکتریایی
  • عفونت قارچی با کاندیدا
  • کلامیدیا
  • گنوره آ
  • تریکومونازیس

ممکن است فردی به چند نوع عفونت مبتلا شده باشد. با این هر یک از انواع گفته شده، علائم مختلفی دارند اما تشخیص برای یک پزشک باتجربه آسان خواهد بود. گاهی ممکن است عفونت تناسلی با علامت و نشانه ای همراه نباشد.

علائم و نشانه های عفونت های تناسلی

در حالت طبیعی، ترشحات واژنی به رنگ شفاف است و هیچ گونه بویی ندارد. میزان ترشح واژن در طول سیکل قاعدگی تغییر می کند. به همین خاطر، گاهی ترشح ظریف و آبکی و گاهی غلیظ و ضخیم است و این مورد کاملا طبیعی می باشد.

بدبو شدن ترشح به همراه خارش می تواند نشانه ای باشد از عفونت تناسلی. خارش و احساس ناراحتی می تواند در طول شب و یا زمان برقراری رابطه جنسی تشدید یابد.

در صورت مشاهده علائم زیر، باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه شود:

• تغییر رنگ و بوی ترشح واژن
  • خارش، سوزش و تورم اطراف و یا خارج واژن
  • احساس سوزش به هنگام دفع مدفوع
  • احساس ناراحتی هنگام رابطه جنسی

علت بروز عفونت های تناسلی

• عفونت های باکتریایی. برخی باکتری ها در واژن یافت می شوند. اما رشد بیش از حد این باکتری ها می تواند باعث بروز عفونت شود.
  • عفونت های قارچی. عفونت های قارچی توسط قارچی به نام کاندیدا آلبیکنز ایجاد می شوند. مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند باعث افزایش رشد قارچ ها و در نهایت عفونت شود.
  • آتروفی و خشکی واژن. خشکی واژن بعد از یائسگی کاملا طبیعی است، که آن هم به دلیل کاهش سطح استروژن در بدن می باشد. این حالت می تواند با التهاب و بروز عفونت در ناحیه تناسلی همراه باشد.

در برخی موارد، علت اصلی بروز عفونت تناسلی تشخیص داده نمی شود. گاهی خانم ها با وارد شدن به مرحله بلوغ، با علائمی از التهاب و یا عفونت مواجه خواهند شد.

دکتر سیده سعیده اسدی جراح و متخصص زنان و زايمان، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها و جراحی های زیبایی زنان می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. جهت مشاوره با بهترین جراح زیبایی زنان در تهران می توانید با شماره 02176700518 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر سیده سعیده اسدی مراجعه نمایید.

عفونت قارچی یا باکتریایی؟

عفونت های قارچی و باکتریای می توانند توسط میکروارگانیسم هایی که در واژن زندگی می کنند، ایجاد شوند و هر دو علائم یکسانی را به همراه دارند.

عفونت های قارچی، توسط قارچ هایی ایجاد می شوند که به طور طبیعی در بدن زندگی می کنند.

عفونت های باکتریایی نیز در اثر برهم خوردن تعادل رشد باکتری ها ایجاد می شوند.

در هر دو شرایط، شاهد ترشحات سفید و خاکستری رنگی از واژن خواهیم بود. اما چگونه می توانیم این مورد را از هم تشخیص دهیم؟

در صورتی که ترشح بوی ماهی بدهد، عفونت به احتمال زیاد از نوع باکتریایی خواهد بود. عفونت قارچی با ترشحات پنیری شکل با خارش همراه می باشد.

انتقال از طریق رابطه جنسی

برخی عفونت های تناسلی مانند کلامیدیا، هرپس، ویروس HPV یا زگیل تناسلی و تریکومونازیس، از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند.

ممکن است خود فرد متوجه علائم ابتلا به بیماری مقاربتی نشود. خانم هایی از لحاظ جنسی فعال هستند، باید حتما در این خصوص با متخصص زنان و زایمان مشورت داشته باشند. در صورتی که نسبت به درمان اقدامی صورت نگیرد، شاهد بروز آسیب های بیشتر به ارگان های تناسلی و مشکلات سلامتی خواهیم بود.

درمان عفونت های تناسلی

یکی از نکات مهم در خصوص درمان عفونت های تناسلی، تشخیص صحیح نوع عفونت می باشد. باید به نوع و زمان علائم اهمیت داده شود چرا که شما باید بتوانید این موارد را برای پزشک شرح دهید.

روز مراجعه به پزشک باید از دوش واژینال (شست و شوی مستقیم واژن) خودداری شود، این کار می تواند بر نتایج تست تاثیر بگذارد.

در برخی موارد، پزشک از بیمار می خواهد 24 تا 48 ساعت قبل از معاینه، رابطه جنسی نداشته باشد.

بهتر است قبل از مصرف هر گونه داروی تجویز شده، به پزشک مراجعه شود.

درمان عفونت های تناسلی با توجه به علت بروز در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال:

• در عفونت های باکتریایی، قرص، کرم و یا ژل مترونیدازول تجویز می شود.
  • در عفونت های قارچی، استفاده از کرم های ضد قارچ توصیه می شود.
  • در تریکومونازیس، قرص مترونیدازول از سوی پزشک تجویز خواهد شد.
  • در مواردی که خشکی واژن نیز وجود داشته باشد، از قرص و یا کرم های استروژن استفاده خواهد شد.

گاهی پیش می آید که استفاده از محصول بهداشتی مانند صابون باعث بروز ناراحتی می شود، که در چنین شرایطی، پزشک محصول دیگری را در نظر خواهد گرفت.

آیا راهی برای پیشگیری از بروز عفونت های تناسلی وجود دارد؟

نکته ای که وجود دارد این است که تمام عفونت های تناسلی قابل پیشگیری نیستند. استفاده از کاندوم در طول رابطه جنسی می تواند از ابتلا به بیماری های مقاربتی پیشگیری کند.

رعایت بهداشت یکی از نکات مهم در پیشگیری از بروز عفونت های ناحیه تناسلی می باشد.

در پایان این که،

درمان عفونت های تناسلی می تواند مفید و موثر باشد، به خصوص اگر تشخیص قطعی داده شود. خانم هایی که متوجه علائم جدیدی در ترشحات خود اعم از تغییر ظاهر و بو می شوند، باید حتما جهت درمان به پزشک مراجعه کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص زنان و زایمان در تهران مراجعه نمایید.

هشت − 4 =