دکتر سعیده اسدی » بیماری های زنان » ترشحات واژن؛ انواع، علل، پیشگیری و درمان آن

ترشحات واژن؛ انواع، علل، پیشگیری و درمان آن

ترشحات واژن از جمله مواردی است که تمامی بانوان با آن روبرو می شوند. این ترشحات در چرخه قاعدگی نرمال و طبیعی می باشد. اما در برخی مواقع این ترشحات می توانند دلایل دیگری داشته باشند، که در این صورت عدم اقدام به موقع جهت درمان، می تواند عوارض نگران کننده ای را برای فرد به وجود آورد. ترشحات واژن در صورتی که غیر طبیعی باشند، معمولا بد بو و یا دارای رنگ زرد و سبز هستند. این ترشحات ممکن است به دلیل عفونت های باکتریایی و یا قارچی ایجاد شده باشد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با علائم و دلایل ترشحات واژن و راهکارهای درمان آن، به طور کامل آشنا کنیم.

انواع ترشحات واژن

ترشحات واژن بر اساس میزان غلظت، رنگ و بوی آن ها به انواع مختلفی دسته بندی می شوند، که هر کدام از آن ها به دلایل مختلفی ایجاد می شود و عوارض احتمالی آن ها نیز متفاوت است. از انواع این ترشحات می توان به موارد زیر اشاره نمود.

انواع-ترشحات-واژن

ترشحات سفید رنگ

مشاهده این نوع از ترشحات در ابتدای چرخه قاعدگی، کاملا طبیعی بوده و هیچ عوارضی را به دنبال ندارد. اما در صورتی که این ترشحات با خارش و یا تکه های دلمه بسته همراه باشد، غیرطبیعی تلقی می شوند. این ترشحات می توانند نشانه عفونت های قارچی واژن بوده و نیاز به اقدامات درمانی دارند.

ترشحات قهوه ای رنگ

این ترشحات نیز در صورتی که پس از اتمام قاعدگی مشاهده شوند، طبیعی و نشان دهنده پایان قاعدگی می باشند. در صورتی که این ترشحات پس از انجام رابطه های جنسی بدون مراقبت مشاهده شوند، نیز ممکن است نشان از بارداری فرد باشند. مشاهده نمودن ترشحات قهوه ای رنگ و خون آلود در ابتدای بارداری نیز ممکن است نشان دهنده سقط جنین باشد. بنابراین پس از مشاهده این لکه ها در ابتدای بارداری و پس از رابطه جنسی بهتر است برای بررسی دقیق تر به پزشک مراجعه نمایید.

ترشحات زرد و یا سبز رنگ

این ترشحات واژن در صورتی که بدبو و بریده بریده باشد، کاملا غیرطبیعی می باشد. از طرفی ممکن است به دلیل وجود عفونت تریکومونیازیس مشاهده شود، که در نهایت ممکن است به همسر نیز منتقل شود.

ترشحات شفاف و روان

این ترشحات در هر زمانی از چرخه قاعدگی رخ دهند، کاملا طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

ترشحات شفاف و کشسانی

این نوع از ترشحات نیز معمولا در دوران تخمک گذاری مشاهده می شوند و کاملا طبیعی می باشند.

علل ترشحات واژن

در صورتی که ترشحات واژن جزء ترشحات طبیعی باشند، نیازی به اقدامات درمانی نیست و معمولا به منظور تمیز کردن واژن ترشح می شوند. اما مشاهده ترشحات غیر طبیعی ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهند. از دلایل این ترشحات می توان به موارد زیر اشاره نمود.

ترشحات-ناحیه-تناسلی

تریکومونیازیس

از عفونت هایی که ممکن است موجب ترشحات واژن شود، می توان به تریکومونیازیس اشاره نمود. این عفونت معمولا از طریق آمیزش جنسی منتقل می شود. همچنین در صورت استفاده از وسایل شخصی مشترک مانند حوله حمام نیز قابل انتقال است. ترشحات ناشی از این عفونت معمولا زرد و یا سبز رنگ هستند. از طرفی از دیگر علائم احتمالی این ترشحات می توان به درد، التهاب و خارش نیز اشاره نمود.

واژینوز باکتریال

این نوع عفونت باکتریایی یکی از دلایل ترشحات غیرطبیعی واژن است. ترشحات ناشی از این عفونت دستگاه تناسلی معمولا بسیار بد بو (بویی شبیه بوی ماهی) می باشد. از طرفی امکان انتقال این عفونت به شریک جنسی وجود دارد.

کلامیدیا و سوزاک

از شایع ترین عفونت های آمیزشی که ممکن است موجب ترشح واژن شود، می توان به سوزاک و کلامیدیا اشاره نمود. ترشحات ناشی از این عفونت ها معمولا زرد، سبز و یا خاکستری رنگ هستند.

سرطان دهانه رحم

پاپیلوم انسانی نوعی دیگر از عفونت های واژن است که در صورت آمیزش جنسی با فرد آلوده منتقل خواهد شد. معمولا این عفونت موجب سرطان دهانه رحم می گردد. به همین دلیل با استفاده از تست پاپ اسمیر به راحتی می توان وجود آن ها را تشخیص داد. ترشحات ناشی از این عفونت معمولا بدبو، آبکی، قهوه ای و خون آلود می باشد.

عفونت های قارچی

این عفونت ها نیز موجب ترشح واژن می شوند که معمولا با خارش و سوزش همراه است. رشد قارچ ها در ناحیه واژن معمولا برای اکثر بانوان ایجاد می شود و در صورت رعایت بهداشت پس از مدتی برطرف می شود.

اما عوامل مختلفی وجود دارند که می توانند موجب تحریک رشد این قارچ ها در ناحیه واژن شوند. از این عوامل می توان به اضطراب، بیماری دیابت، استفاده از قرص های ضد بارداری، مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک و بارداری اشاره نمود.

التهابات لگنی

بیماری التهابات لگنی نیز نوعی عفونت است که، در صورت آمیزش جنسی منتقل می شود. این عفونت ممکن است درون واژن نفوذ کرده و سپس رشد نماید. در این صورت فرد با ترشحات بدبو و شدید واژن روبرو خواهد شد.

پیشگیری از بروز ترشحات واژن

• استفاده نمودن از پد روزانه هنگام ترشح واژن، موجب محافظت از پوست شما می شود.
  • پس از استفاده از سرویس بهداشتی، از جلو به عقب خود را خشک نمایید. این کار از ورود آلودگی و عفونت های احتمالی به واژن جلوگیری می نماید.
  • استفاده نمودن از لباس زیرهای پنبه ای و کتان از بروز عفونت های واژن جلوگیری می نماید.
  • همچنین استفاده نمودن از تمیز کننده های بدون بو، به دلیل تحریک کنندگی کمتر، از عفونت های واژن پیشگیری می نماید.

عفونت-زنان

چگونگی درمان ترشحات واژن

یکی از مهم ترین اقدامات درمانی جهت درمان ترشحات واژن، خود مراقبتی است. معمولا ترشحات واژن طبیعی بوده و بانوان برای برطرف نمودن آن اقدامات پزشکی انجام نمی دهند. همچنین این ترشحات بی خطر بوده و با رعایت بهداشت فردی و خود مراقبتی برطرف خواهند شد. اما در صورتی که ترشحات واژن با علائم زیر همراه باشد، برای ارزیابی دقیق تر و درمان سریع تر باید به پزشک مراجعه نمایید.

• سوزش
  • جوش روی سطح پوست و درون لبه های واژن
  • خارش
  • ایجاد زخم
  • بوی غیرطبیعی و نامعقول
  • ترشحات زرد، سبز و خاکستری رنگ
  • خونریزی های غیرطبیعی که با ترشحات واژن همراه باشد.