دکتر سعیده اسدی » بیماری های زنان » جدیدترین روش های درمان خشکی واژن

جدیدترین روش های درمان خشکی واژن

خشکی واژن

کشف اکسیر جوانی از ابتدا آروزی بشر بوده است، شاید اکسیر جوانی کشف نشد ولی با پیشرفت علم و تکنولوژی توانستیم با به کارگیری روش های مختلف جلوی پیری را بگیریم.

یکی از مشکلاتی که زنان مسن پس از یائسگی با آن مواجهه می شوند، خشکی واژن است که باعث ایجاد خارش، سوزش و درد شدید در هنگام نزدیکی می شود، به طوری که از برقراری رابطه جنسی پرهیز می کنند.

رطوبت واژن در واقع یک لایه مایع شفاف است که موجب پوشانده شدن دیواره واژن می شود. در هنگام تماس جنسی جریان خون و لغزندگی ناحیه تناسلی افزایش یابد، اما در این بین افرادی هستند که به دلیل ابتلا به بیماری خشکی واژن رطوبت واژن خود را از دست می دهند و همین امر سبب می شود تا در زمان برقراری رابطه جنسی عدم رطوبت کافی سبب درد یا سوزش شود، اما چه عواملی سبب ابتلا به این بیماری می گردد.

علت خشکی واژن

علل متفاوتی می تواند منجر به بروز بیماری خشکی واژن شود که عبارت است از:

• کاهش هورمون استروژن ناشی از زایمان
  • شیردهی
  • یائسگی
  • اختلال در سیستم ایمنی
  • برداشتن تخمدان ها
  • پرتودرمانی
  • شیمی درمانی
  • هورمون درمانی
  • مصرف دخانیات
  • سندرم شوگرن
  • شست و شوی داخل واژن با مواد نامناسب
  • مصرف داروهای سرماخوردگی
  • ضدافسردگی ها و ضد آلرژی ها
  • حساسیت به کاندوم
  • استرس و اضطراب

علائم خشکی واژن

بیماری خشکی واژن دارای علائم بارزی می باشد که عبارت است از: درد در زمان تماس جنسی، سوزش ادرار، عفونت های مکرر، عدم رطوبت ناحیه تناسلی و نازک شدن غشای واژن می باشد.

تشخیص خشکی واژن

روش های تشخیصی بسیاری برای درمان بیماری ها وجود دارد اما روش های که می تواند به تشخیص بیماری خشکی واژن کمک بسزایی نمایید عبارت است از: معاینات بالینی، تست پاپ اسمیر، آزمایش های هورمونی و آزمایش ادرار از روش های هستند که به تشخیص بیماری خشکی واژن می تواند کمک نمایید.

درمان خشکی واژن

روش های درمانی متعددی برای درمان بیماری خشکی واژن وجود دارد که نوع روش درمان با توجه به علت بیماری و بررسی های لازم متفاوت می باشد. روش های جدیدی برای رفع و بهبود خشکی واژن وجود دارد.

درمان خشکی واژن

اما روش های درمان خشکی واژن عبارت است از:

استروژن درمانی

روش استروژن درمانی به کمک کرم، حلقه و قرص استروژن درمان انجام می شود.

دارو درمانی

یکی از روش های درمان که از زمان های بسیار قدیم مورد استفاده قرار می گیرد، دارو درمانی می باشد، که متخصص زنان و زایمان با توجه به شدت بیماری داروهایی مورد نیاز بیمار را تجویز می نمایید، اما قابل توجه است که، استفاده از داروهای هورمونی عوارض بسیار زیادی را به همراه دارد

لیزر درمانی

یکی از روش های درمان لیزر درمانی است که پزشک با کمک دستگاه لیزر می توان طی چند جلسه بدون درد به درمان بیماری بپردازد. جالب است بدانید افرادی که تحت درمان خشکی واژن با لیزر قرار می گیرند ممکن است به مدت دو روز با سوزش و تورم مواجهه باشند که این عارضه موقتی است و ظرف مدت زمان بسیار کوتاه برطرف می شود.

اما نکته ای که این افراد بایستی به آن دقت نمایند این است که پس از لیزر درمانی می بایست به مدت سه روز از برقراری تماس جنسی اجتناب ورزند.

کربوکسی تراپی

یکی از روش های جدید که با کمک دستگاه قابل انجام است، کربوکسی تراپی می باشد. کربوکسی تراپی روشی است که با کمک آن می توان به جوانسازی واژن پرداخت. در واقع کربوکسی تراپی سبب افزایش خونرسانی و جوانسازی سلول ها می شود و حداقل بین یک تا دو سال ماندگاری دارد.

شایان ذکر است که، این روش درمانی بدون درد و هزینه گزاف طی سه جلسه قابل انجام است.

برای مطرح کردن پرسش های خود از دکتر سیده سعیده اسدی می توانید به قسمت انتهای صفحه مقالات مراجعه نمایید و نظرات و سوالات خود را از ما بپرسید.

کلام آخر

خشکی واژن یک بیماری است که در هر دوره سنی رخ می دهد اما شیوع آن پس از دوره یائسگی بیشتر خواهد بود. خشکی واژن یا آتروفی واژن بیماری است که به دلیل کاهش هورمون استروژن و تغییر آب و هوا اتفاق می افتد و منجر به بروز مشکلاتی برای فرد می شود. در صورتی که با علائمی همچون درد در هنگام مراقبت، سوزش و خارش مواجهه بودید سعی نمایید به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید تا پس از بررسی های لازم به درمان بیماری خود بپردازید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص زنان و زایمان در تهران مراجعه نمایید.

چهار × 3 =