دکتر سعیده اسدی » بارداری و زایمان » حاملگی خارج از رحم

حاملگی خارج از رحم

حاملگی خارج از رحم

گاهی اوقات تخم لقاح یافته و بارور شده، به جای آنکه در رحم که جای مناسبی است لانه گزینی کند، در جاهای نامناسب لانه گزینی می کند. به طور معمول لانه گزینی در چندین ناحیه اتفاق می افتد که این نواحی نامناسب عبارت است از:

لوله های رحمی، داخل سرویکس، محل اسکار سزارین قبلی (PCS)، داخل تخمدان ها و داخل شکم از نواحی هستند که بارداری داخل رحمی در آن اتفاق می افتد.

جالب است بدانید که شایعترین نواحی که ممکن است بارداری خارج از رحمی اتفاق افتد لوله های رحمی می باشد.

بهترین زمان انجام جراحی حاملگی خارج رحم

در صورتی که حاملگی خارج از رحمی دیرهنگام تشخیص داده شود این عامل می تواند خطراتی را برای جنین و مادر به همراه داشته باشد.

جنین در حال رشد و تکامل است و زمانی که ناحیه قرارگیری آن برای رشد مناسب نباشد این امر می تواند منجر به بروز ترکیدگی و یا پاره شدن شود. همچنین منجر به خونریزی های بسیار خطرناک گردد و در مواردی سبب شود تا جان مادر به خطر افتد و منجر به مرگ وی شود. لذا جراحی حاملگی خارج رحمی یک جراحی اورژانسی است

ولی اگر تشخیص بارداری خارج از رحم در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، براساس اندازه، ناحیه مورد نظر و وضعیت بارداری ممکن است متخصص زنان و زایمان تصمیم بگیرد که تنها از داروی متوترکسات Methotrexate جهت درمان استفاده نمایید در واقع داروی متوترکسات یک داروی شیمی درمانی است که برای از بین بردن حاملگی خارج از رحم استفاده می کند.

در مواردی که بارداری در ناحیه قرار گرفته باشد که پایین باشد امکان سقط خود به خود وجود خواهد داشت که در چنین مواقعی نیاز به استفاده از هیچ نوع دارویی نخواهد بود و تنها بایستی به صورت انتظاری وضعیت بیمار را تحت نظر گرفته شود تا مطمئن شود که آن بارداری خارج از رحم از بین رفته است.

بارداری خارج از رحم

نحوه درمان و جراحی بارداری خارج از رحم

در مواقعی که بارداری خارج از رحم به مرحله اورژانس رسیده باشد و یا اینکه بارداری خیلی بزرگ شده باشد، متخصص زنان و زایمان برای درمان مجبور است که دست به تیغ جراحی زده و جراحی باز انجام داد.

نوع دیگر روش درمان و جراحی بارداری خارج از رحم به صورت جراحی لاپاراسکوپی است. در مواقعی که بارداری ترکیده باشد و دچار خونریزی حاد داخل شکم شده است، ناحیه مورد نظر که دچار نقص شده را برداشته و خونریزی ها قطع می شود. در نهایت خونی که داخل شکم ریخته می شود ساکشن و شکم تمیز می گردد.

گاهی در چنین مواقعی احتمال تزریق یک تا دو کیسه خون به مادر وجود خواهد داشت.

علائم بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحمی در مواردی بدون علامت خواهد بود اما در مواردی که با علائم همراه باشد این نشانه ها عبارت است از:

درد در ناحیه شکم، خونریزی لکه بینی از علائمی هستند که می تواند نشان دهنده بارداری خارج از رحمی باشد.

علت بارداری خارج از رحم

به طور معمول علت های متعددی منجر به بارداری خارج از رحمی می گردد. علت هایی هستند که منجر به کاهش حرکت لوله های رحمی می شود، که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم.

معمولا بیشترین علتی که منجر به بارداری خارج از رحمی می گردد. عفونت، سزارین های قبلی، سقط و مواردی همچون چسبندگی لوله های رحمی می باشد.

برای مطرح کردن پرسش های خود از دکتر سیده سعیده اسدی می توانید به قسمت انتهای صفحه مقالات مراجعه نمایید و نظرات و سوالات خود را از ما بپرسید.

تشخیص بارداری خارج از رحم

روش های تشخیصی بسیاری وجود دارد که عبارت است از:

سونوگرافی واژینال

بررسی هورمون های بارداری یا Beta HCG

نکته آخر

در نهایت بگوییم هر خانمی که باردار است و با درد های شکمی و لکه بینی مواجهه می باشد، بایستی به بارداری خارج از رحم مشکوک بود و سریع تر جهت تشخیص اقدام نمود تا به مرحله اورژانسی نرسد و در هر چه سریع تر جلوی رشد این نوع بارداری گرفته شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین جراح زیبایی زنان در تهران مراجعه نمایید.

20 − پنج =