شنبه ۱۰ صبح تا 14 بعداظهر و دوشنبه 11 – 3 و چهارشنبه ساعت 16 – 20

دکتر سعیده اسدی » بیماری های زنان » درمان زگیل تناسلی سریع و موثر

درمان زگیل تناسلی سریع و موثر

زگیل تناسلی

• زگیل تناسلی، توده های خاکستری رنگی هستند که در ناحیه تناسلی چه در خانم ها و چه در آقایان یافت می شوند.
  • زگیل تناسلی، یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی است که توسط ویروسی به نام پاپیلومای انسانی ایجاد می شود.
  • زگیل تناسلی به شدت واگیر دار است و افرادی که از لحاظ جنسی فعال هستند، بیشتر در معرض ابتلا خواهند بود.
درمان سریع زگیل تناسلی

زگیل تناسلی با چه علائم و نشانه هایی همراه است؟

با این که زگیل تناسلی کاملا بدون درد است، اما اندازه و یا محل تشکیل آن ها می تواند علائم آزار دهنده ای را به همراه داشته باشد.

معمولا بیمار از خارش و ترشح زگیل ها شکایت می کند.

در برخی موارد، احتمال خونریزی و یا انسداد ادرار مشاهده می شود، به خصوص زمانی که زگیل در دهانه پیشابراه تشکیل شده باشد.

احتمال مشاهده بیش از یک زگیل در یک ناحیه وجود دارد.

ممکن است سابقه بیماری مقاربتی در ناحیه ای که زگیل تشکیل شده است، وجود داشته باشد.

راه های انتقال زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی به راحتی از فرد آلوده به فرد سالم منتقل می شوند، حتی زمانی که هیچ گونه علامت و نشانه ای مشاهده نشود.

از جمله راه های انتقال ویروس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• برقراری رابطه واژنی و یا مقعدی بدون استفاده از ابزارهای پیشگیری مانند کاندوم
  • استفاده از ابزارهای جنسی مشترک
  • تماس نزدیک با ناحیه تناسلی فرد آلوده

نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که زگیل های تناسلی در طول زایمان از مادر به جنین منتقل خواهند شد.

امکان انتقال این ویروس از طریق بوسیدن، بغل کردن و یا استخر وجود ندارد.

علت بروز زگیل تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. بیش از صد نوع HPV وجود دارد که حدود 40 نوع در آلودگی ناحیه تناسلی دخیل هستند.

در مردان، HPV نوع شش و یازده، عامل بروز زگیل تناسلی هستند که البته نوع کم خطر می باشند، بدین معنا که منجر به بروز سرطان نمی شوند.

در خانم ها، HPV نوع شانزده عامل بروز زگیل تناسلی است، این نوع HPV عامل پنجاه درصد سرطان های دهانه رحم می باشد.

ذرات ویروسی می توانند به پوست و مخاط ناحیه تناسلی نفوذ کنند که این اتفاق می تواند در طول رابطه جنسی رخ بدهد. یک بار که سلول ها توسط HPV مورد حمله قرار می گیرند، تا چند ماه و گاهی یک سال هیچ گونه علائمی مشاهده نمی شود و فرد متوجه عفونت نخواهد شد.

در کل این گونه می توانیم بگوییم، حدود دو سوم افرادی که با فرد آلوده رابطه جنسی دارند، طی سه ماه شاهد بروز زگیل تناسلی خواهند بود.

حتی در صورت مصرف قرص های پیشگیری از بارداری، احتمال آلودگی با ویروس نیز وجود دارد.

دکتر سیده سعیده اسدی جراح و متخصص زنان و زايمان، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها و جراحی های زیبایی زنان می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. جهت مشاوره با بهترین جراح زیبایی زنان در تهران می توانید با شماره 02176700518 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر سیده سعیده اسدی مراجعه نمایید.

آیا واکسنی برای پیشگیری از زگیل تناسلی وجود دارد؟

واکسن HPV (گارداسیل) واکسن مورد تائیدی است که زدن آن برای خانم ها و آقایان از نه تا بیست و شش سال توصیه می شود. این واکسن، بسیار ایمن است و از بروز عفونت با HPV نوع شش، یازده، شانزده و هجده پیشگیری می کند، به خصوص در خانم هایی که سابقه تماس با ویروس نداشته اند.

از آن جایی که درمان صددرصد و موثری برای زگیل تناسلی وجود ندارد، پیشگیری از پخش ویروس، مهم ترین اقدام است. در صورتی که هنگام برقراری رابطه جنسی، نکات مربوط به بهداشت و اقدامات پیشگیری مانند استفاده از کاندوم، در نظر گرفته شود، احتمال ابتلا به زگیل تناسلی به حداقل خواهد رسید.

آیا تستی برای تشخیص زگیل تناسلی وجود دارد؟

زگیل تناسلی توسط پزشک و از روی ظاهر تشخیص داده می شود.

در برخی موارد، با استفاده از محلول استیک اسید 5 درصد بر روی ناحیه مشکوک و به مدت پنج تا ده دقیقه، وجود زگیل تناسل تشخیص داده خواهد شد.

گاهی پزشک از طریق کولپوسکوپی و با استفاده از اسکوپی به مشاهده زگیل می پردازد.

تست پاپ اسمیر، راه دیگری است برای بررسی عفونت HPV و مشاهده سلول های غیر طبیعی دهانه رحم.

درمان زگیل های تناسلی

درمان واحدی برای زگیل تناسلی وجود ندارد. با این که روش های متعدی برای درمان وجود دارد، اما نمی توانیم با قاطعیت در خصوص حذف و یا پیشگیری از بروز مجدد زگیل صحبت کنیم. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که ویروس HPV بعد از درمان نیز در بدن باقی خواهد ماند.

در برخی موارد، زگیل تناسلی خود به خود، طی سه تا چهار ماه و بدون دنبال کردن اقدامات درمانی برطرف خواهد شد.

برخی روش های درمانی عبارتند از:

• کرایوتراپی. در این تکنیک، زگیل تناسلی با استفاده از نیتروژن مایع فریز می شود. کرایوتراپی، اولین خط درمان و روش موثری است که نتایج بسیار خوب با کمترین میزان عوارض را به همراه دارد.
  • لیزر. این روش درمانی، برای زگیل های گسترده و عود کننده تجویز می شود. لیزر درمانی می تواند تحت بی حسی و یا بیهوشی انجام شود. البته این روش، هزینه های بیشتر و دوره نقاهت طولانی تری را به همراه خواهد داشت.
  • نابودی زگیل تناسلی با جریان الکتریسیته که در مطب و با بی حسی موضعی انجام می شود.

جراحی و درمان زگیل تناسلی

برداشت زگیل تناسلی می تواند در مطب و یا بی حسی انجام شود. این مورد زمانی از سوی پزشک تجویز می شود که اندازه زگیل کوچک باشد. البته جراحی می تواند درمان موثرتری برای زگیل تناسلی باشد، اما با این حال احتمال بازگشت وجود خواهد داشت.

• درمان زگیل تناسلی باید کامل طی شود.
  • خانم های مبتلا به زگیل تناسلی باید تست روتین پاپ اسمیر را انجام دهند تا از عدم ابتلا به سرطان دهانه رحم اطمینان حاصل گردد.
  • در برخی موارد، احتمال بازگشت مجدد زگیل بعد از درمان نیز وجود دارد.
  • احتمال بازگشت مجدد زگیل تناسلی به موارد زیر بستگی دارد:
  • عفونت عود کننده در شریک جنسی
  • طولانی شدن دوره نهفتگی ویروس HPV
  • وجود ویروس در پوست اطراف، در فولیکول های مو و یا نواحی که درمان نشده اند
  • جراحات عمقی که تشخیص داده نشده اند
  • وجود زگیل تناسلی در دوران بارداری، می تواند زایمان طبیعی را کمی سخت کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص زنان و زایمان در تهران مراجعه نمایید.

دوازده + سه =

Call Now Buttonتماس با پزشک